Iedere dag een oefening is een must als je vitaal ouder wilt worden

Mijn laatste beweegprogramma: TravelFIT in de camper

Mijn leven bestaat uit bewegen. Iedere dag en dat al mijn hele leven lang. Als kind was ik al beweeglijk zoals dat heet en naast atletiek, volleybal en turnen heb ik heel veel buitengespeeld. Als verspringster was ik succesvol in de Nederlandse atletiektop en toen ik naar de Sportacademie ging in den Haag ( een heel voor de hand liggende opleiding voor mij) begon ik met de eerste lesgeefgroepjes met atletiekmeisjes en "huisvrouwen". Vanaf dag één vond ik dat leuk en vooral creatief zijn in het bedenken van oefeningen en oefenvormen was een uitdaging wat het lesgeven afwisselend en vooral LEUK maakte. Inmiddels heb ik al zo'n 30.000 lessen erop zitten. Als gymjuf op scholen, groepen en dat vele uren per week,  week in week uit, jaar in jaar uit. En nog steeds vind ik het LEUK! Het mooie is dat ik nog steeds nieuwe oefeningen bedenk en ontwikkel door de mensen waar ik mee werk. Geweldig om me nu vooral bezig te houden met senioren en de bijbehorende beweegklachten waar we zélf iets aan kunnen doen. Zijn de klachten te erg dan is er een dokter of fysiotherapeut. Maar veel klachten kunnen we eenvoudig zélf iets aan doen, al moet je weten wat. En daar ben ik nu deze website voor gestart: Om mensen te inspireren dagelijks bewuster te bewegen en daardoor beter te gaan bewegen.

Bewegen is naast voeding, ademhaling en leefstijl ontzettend belangrijk om vitaal te blijven. Helaas wordt dat nog wel eens vergeten en als men klachten krijgt starten we vaak met minder bewegen ipv bewuster te gaan bewegen.

Mijn droom is om veel mensen te kunnen helpen met de wijsheid die ik in jaren heb opgedaan en ontwikkeld. De oefeningen werken écht en als u vragen heeft schroom niet om me een mailtje te sturen.

Saskia van der Valk-Romeijn

5-3-2020  

Nieuw jaar , nieuwe inzichten 5-1-2020

Het komende jaar ga ik weer veel nieuwe oefeningen op deze site zetten. Mijn plezier in bewegen en oefeningen doen blijft onverminderd groot en ik ben er dan ook dagelijks mee bezig. Er gaat geen dag of moment voorbij dat ik niet bezig ben met oefeningen en vooral mijn eigen lichaam en dat van anderen VITAAL te houden.

De oefeningen waar ik mee werk ontstaan spontaan door een vraag die iemand me stelt, zomaar tijdens een les, of als ik iemand tegenkom en die een bepaalde klacht heeft en me raad vraagt. Verder puilt mijn boekenkast uit van alle soorten boeken over methodes die ooit zijn ontwikkeld met oefeningen. De laatste jaren verzamel ik vooral "antieke" boeken die ik via internet of op een boekenmarkt tegenkomen. Soms vallen de boeken van ouderdom bijna uit elkaar, maar ik heb er zoveel plezier in om ze te bekijken en om de oefeningen te kunnen doen en doorgronden. "Vroeger" werkten de mensen meer vanuit het gevoel omdat de medische zorg toen nog in de kinderschoenen stond.Er waren niet overal pillen en poeders voor. In de boekjes staan zelf ontwikkelde fitness toestellen met veren en touwen en de mooiste oefeningen zijn gewoon met "niets" met je eigen lichaam, gebruik van handen, voeten en houdingen, geweldig om te doen. Mc Fadden's Physical training en Mijn systeem van J.P. Müller.  Boekjes van rond 1900 en het bijzondere is dat ze vaak vertaald zijn in vele talen en doktoren uit vele landen achter de oefeningen stonden.....behalve.... Nederlandse doktoren. 

Het is de "lijfwijsheid"die de schrijvers ertoe bracht om deze boekjes uit te brengen en te ontwikkelen. Meestal zijn ze zelf model op de foto's en hebben ze hun lijf gekregen door hun eigen training. Bewegen is wat een lijf nodig heeft en lichamelijk klachten die met je "beweegapparaat "te maken hebben zal je ook moeten kunnen herstellen met bewegen. Maar het lijkt wel of daar een vloek op ligt tegenwoordig. Heb je pijn in je rug of knie, pak een pil of een spuit. Soms kom ik mensen tegen die zeggen:"Dan "neem" ik gewoon een nieuwe heup of knie en ben ik van mijn klachten af". Maar in praktijk blijkt dat niet altijd zo te werken. Je lichaam zal je moeten bewegen en vooral bewust bewegen,zodat ie het goed kan doen. Met stilzitten kom je nergens. Niet voor niets is deze spreuk een waarheid als een koe:"Rust roest".

Met de oefeningen die ik op deze site zet en dat zijn oefeningen die ik zelf heb ontwikkeld of waarmee ik me heb laten inspireren om te ontwikkelen door methodes van andere beweegspecialisten, wil ik iedereen inspireren om zélf te werken met en aan je lijf. Ik zal proberen uit te leggen waarom en vooral hóe een oefening werkt en wat de "beweegreden" erachter is.  

Luister naar je lijf, voel wat goed is voor jou en wat niet. Geen lichaam is hetzelfde en er is niet 1 bepaalde oefening die werkt voor alle klachten. Het is het totaal aan oefeningen en vooral "beweeg- en leefwijze "die je jezelf aanleert om jouw lijf vitaal te houden.

Als ik u kan inspireren en kan verwonderen, dan is dat de reden waarom ik aan deze site werk en deze onderhoud. Uw en mijn  lichaam is het kostbaarste dat er is en uw lichaam is te trainen zolang u leeft.

Saskia van der Valk-Romeijn

5-1-2020

Presentatie BreinFIT Breukelen 26-4

In dit korte filmpje krijgt u een beetje beeld hoe ik de presentaties geef en hoe de mensen erop reageren. De presentaties bevatten altijd 4 elementen:
Bewegen, leren, entertainen en plezier
De wisselwerking tussen de zaal en mij maakt een presentatie altijd tot een beleving.

DeskFIT FIT achter je bureau

Voor de mensen die dagelijks achter hun computer zitten heb ik DeskFIT ontwikkeld. Een geweldig programma met 46 oefeningen om beter te zitten, oefeningen voor de rug- en nek, maar ook voor de ogen en om de buikspieren te trainen.

Bij veel grote bedrijven heb ik al workshops gegeven en inmiddels heb ik een computer programma ontwikkeld met alle oefeningen erin. in dat programma kan je zelf je oefeningen kiezen, de remindertijd instellen en van alle oefeningen staat er een filmpje in. Momenteel geef ik veel workshops om mensen het aan te leren en dat is het leukst want de mensen gaan dan direct met de oefeningen aan de slag.

Leren doet proberen is mijn motto. Als je weet wat je moet doen en de docent leert het goed aan en corrigeert je ook, dan ga je eerder met de geleerde oefeningen werken.