Nieuw jaar , nieuwe inzichten 5-1-2020

Het komende jaar ga ik weer veel nieuwe oefeningen op deze site zetten. Mijn plezier in bewegen en oefeningen doen blijft onverminderd groot en ik ben er dan ook dagelijks mee bezig. Er gaat geen dag of moment voorbij dat ik niet bezig ben met oefeningen en vooral mijn eigen lichaam en dat van anderen VITAAL te houden.

De oefeningen waar ik mee werk ontstaan spontaan door een vraag die iemand me stelt, zomaar tijdens een les, of als ik iemand tegenkom en die een bepaalde klacht heeft en me raad vraagt. Verder puilt mijn boekenkast uit van alle soorten boeken over methodes die ooit zijn ontwikkeld met oefeningen. De laatste jaren verzamel ik vooral "antieke" boeken die ik via internet of op een boekenmarkt tegenkomen. Soms vallen de boeken van ouderdom bijna uit elkaar, maar ik heb er zoveel plezier in om ze te bekijken en om de oefeningen te kunnen doen en doorgronden. "Vroeger" werkten de mensen meer vanuit het gevoel omdat de medische zorg toen nog in de kinderschoenen stond.Er waren niet overal pillen en poeders voor. In de boekjes staan zelf ontwikkelde fitness toestellen met veren en touwen en de mooiste oefeningen zijn gewoon met "niets" met je eigen lichaam, gebruik van handen, voeten en houdingen, geweldig om te doen. Mc Fadden's Physical training en Mijn systeem van J.P. Müller.  Boekjes van rond 1900 en het bijzondere is dat ze vaak vertaald zijn in vele talen en doktoren uit vele landen achter de oefeningen stonden.....behalve.... Nederlandse doktoren. 

Het is de "lijfwijsheid"die de schrijvers ertoe bracht om deze boekjes uit te brengen en te ontwikkelen. Meestal zijn ze zelf model op de foto's en hebben ze hun lijf gekregen door hun eigen training. Bewegen is wat een lijf nodig heeft en lichamelijk klachten die met je "beweegapparaat "te maken hebben zal je ook moeten kunnen herstellen met bewegen. Maar het lijkt wel of daar een vloek op ligt tegenwoordig. Heb je pijn in je rug of knie, pak een pil of een spuit. Soms kom ik mensen tegen die zeggen:"Dan "neem" ik gewoon een nieuwe heup of knie en ben ik van mijn klachten af". Maar in praktijk blijkt dat niet altijd zo te werken. Je lichaam zal je moeten bewegen en vooral bewust bewegen,zodat ie het goed kan doen. Met stilzitten kom je nergens. Niet voor niets is deze spreuk een waarheid als een koe:"Rust roest".

Met de oefeningen die ik op deze site zet en dat zijn oefeningen die ik zelf heb ontwikkeld of waarmee ik me heb laten inspireren om te ontwikkelen door methodes van andere beweegspecialisten", wil ik iedereen inspireren om zélf te werken met en aan je lijf. Ik zal proberen uit te leggen waarom en vooral hoe een oefening werkt en wat de "beweegreden" erachter is.  

Luister naar je lijf, voel wat goed is voor jou en wat niet. Geen lichaam is hetzelfde en er is niet 1 bepaalde oefening die werkt voor alle klachten. Het is het totaal aan oefeningen en vooral "beweeg- en leefwijze "die je jezelf aanleert om jouw lijf vitaal te houden.

Als ik u kan inspireren en kan verwonderen, dan is dat de reden waarom ik aan deze site werk en deze onderhoud. Uw en mijn  lichaam is het kostbaarste dat er is en uw lichaam is te trainen zolang u leeft.

Saskia van der Valk-Romeijn

5-1-2020

EDEO: elke dag een oefening

Ieder lichaam heeft beweging nodig en we bewegen te weinig door onze zittende werkzaamheden, zittende luxe, telefoons, auto's, en webshops.Als een lichaam niet beweegt dan roest het vast, krijgt u klachten aan rug, nek, schouders en armen of interne klachten aan de darmen of spieren. Klachten door repeterende bewegingen tijdens het werk maak ik oefeningen voor op mijn site DeskFIT/ FIT op de werkplek.

Deze site is voor iedereen die oefeningen zoekt die helpen bij bepaalde klachten. Alle oefeningen zijn bewezen effectief, anders zet ik ze niet op deze site.

Met 33 jaar ervaring met vakkundig bewegen als gymdocent op scholen, verstandelijke gehandicapten, kinderen met motorische problemen, schrijfproblemen, senioren, dementerenden, kleuters, baby's, atleten, hardlopers én mensen met rug- en nekklacht. Met zoveel doelgroepen heb ik gewerkt dat je kunt zeggen dat ik "gepokt en gemazeld" ben op het gebied van bewegen. Werken met klassen, groepen, groot en klein, presentaties, binnen , buiten het maakt niet uit, ik heb het gedaan.

Op deze site komt alles bij elkaar en het medium van internet maakt het makkelijk voor mij om mijn kennis te delen en makkelijk voor u om de kennis te vinden en eruit te halen waar u iets aan heeft. Waarom zou ik kennis voor mezelf houden als ik er anderen mee kan helpen?  

Het liefste bereik ik iedereen die interesse heeft in vitaal door bewegen.  Het makkelijkste leert u de oefeningen in een workshop want dat blijft natuurlijk een ervaring op zich. In het hele land geef ik workshops voor groepen mensen of in het bedrijfsleven aan zittend kantoorpersoneel.

Je lichaam is het kostbaarste dat we hebben en we gaan er zo laconiek mee om. Bij de eerste klachten slikken we direct een pil om de pijn te onderdrukken zonder de kijken waar de pijn vandaag komt en wat je er zelf aan kunt doen. Het blijft ongelooflijk voor mij dat mensen geloven dat klachten aan lijf en leden over gaan door pillen zonder te bewegen.  Met deze site wil ik mensen inspireren te bewegen om zich vitaler te voelen. Bewuster omgaan met je lijf is mijn eerste advies, maar je zal wel moeten weten hoe. Omdat die info zo moeilijk te krijgen is (daar heb ik zelf 30 jaar naar gezocht en voor verzameld) vindt u hier alles kant en klaar met uitleg erbij. Er zullen oefeningen bij zitten waar u als eerste de wenkbrauwen voor zal fronsen. Hebben de voeten zo'n invloed op de zit- en stahouding? Ik heb nog nooit gehoord dat ogen invloed hebben op de nek en rug! Kan je dan anders zitten op je stoel en zittend je buikspieren trainen?

Alles wat op deze site staat is waar en in de praktijk getoetst. Waarom zou ik er iets op zetten wat niet werkt? Maar niet iedere oefening is geschikt voor iedereen! Probeer dus de oefeningen uit en voel wat werkt voor u!

Ik wens u veel inspiratie en bewegen toe!

Rotterdam 10-1-2018

Saskia van der Valk-Romeijn

 

 

 

 

Let op: Deze oefeningen vervangen niet medisch advies van eeen arts of fysiotherapeut! Vraag bij twijfel altijd advies  en ga zeker niet door met de oefeningen. U kunt mij ook niet aansprakelijk stellen als u klachten heeft gekregen door de oefeningen op deze site.

 

Wie is Saskia

Bewegen is mijn passie en beroep en ik ben daar dagelijks mee bezig. Ik houd van mensen van jong tot oud en maak oefeningen en bewegingsprogramma's voor  senioren en mensen op de werkplek. bewegen is mijn ding en oemeer ik me erbij bezig houd hoe meer ik erachter kom heo belangrijk het is ons lichaam letterlijk "in beweging " te houden. Al blijft de medische wetenschap zich ontwikkelen, beweging heeft ieder lichaam nodig en zeker als je jong en vooral oud bent. `Als je jong bent moet je lichaam zich nog ontwikkelen en alle vaardigheden leren om later vitaal te blijven. Wie met een sterk lijf volwassen wordt heet dit lichaam als "uitgangspositie" om volwassen te zijn. daarbij doel ik op een goede coördinatie, lenigheid, oog-hand coördinatie, sterke nek en rug, maar ook op een goede oogmotoriek en bewegingsgevoel. Voel je wat je lichaam nodig heeft en kan je dat omzetten naar daden. Steeds meer merk ik dat (jonge) mensen gewoon niet voelen wat hun lijf nodig heeft. Ze zitten te lang, overbelasten de ogen, lopen slecht, hebben een slechte conditie, hebben een onvoldoende coördinatie en voelen letterlijk niet dat ze verkeerd met hun lichaam omgaan. 

In het onderwijs heb ik 27 jaar gewerkt als gymdocent en het is mij toen altijd gelukt de kinderen in mijn gymlessen alles bij te brengen waarvan ik als professional denk dat nodig is om vitaal met je lijf om te kunnen gaan. Ik houd mijn hart vast als ik zie hoe het nu gaat met de kinderen die niet meer spelen en alleen maar op hun telefoon zitten te turen.

Nu ik met ouderen werk kom ik erachter wat zij vooral nodig hebben om vitaal te blijven. Werken aan evenwicht en coördinatie en vooral lichaamszelfvertrouwen zodat ze hun lichaam goed kunnen ( blijven ) aansturen. Dat ontwikkelen met de doelgroep vind ik het leukste dat er is. Werken met de doelgroep, kijken welke oefeningen effectief zijn, welke oefenvormen de deelnemers leuk vinden, koppelen van oefeningen aan klachten en mensen daarmee helpen, dat is waar  ik blij van word.

Reizen is mijn hobby en waar ik ook kom doe ik oefeningen en zoek ik oefeningen zoals hier bij de Langnekstam in Thailand. Bewegen is een taal die iedereen verstaat ook al spreek je de praattaal niet. 

Binnen het bedrijfsleven geef ik workshops DeskFIT en StaFIT achter het bureau en voor zittende rijdende beroepsgroepen maak ik programma's op maat .

Kijk op mijn website www.fitrotterdam.net  voor de seniorenspsortclub in Rotterdam en www.deskfit.com voor Fit op de werkplek.

 

 

Presentatie BreinFIT Breukelen 26-4

In dit korte filmpje krijgt u een beetje beeld hoe ik de presentaties geef en hoe de mensen erop reageren. De presentaties bevatten altijd 4 elementen:
Bewegen, leren, entertainen en plezier
De wisselwerking tussen de zaal en mij maakt een presentatie altijd tot een beleving.

DeskFIT FIT achter je bureau

Voor de mensen die dagelijks achter hun computer zitten heb ik DeskFIT ontwikkeld. Een geweldig programma met 46 oefeningen om beter te zitten, oefeningen voor de rug- en nek, maar ook voor de ogen en om de buikspieren te trainen.

Bij veel grote bedrijven heb ik al workshops gegeven en inmiddels heb ik een computer programma ontwikkeld met alle oefeningen erin. in dat programma kan je zelf je oefeningen kiezen, de remindertijd instellen en van alle oefeningen staat er een filmpje in. Momenteel geef ik veel workshops om mensen het aan te leren en dat is het leukst want de mensen gaan dan direct met de oefeningen aan de slag.

Leren doet proberen is mijn motto. Als je weet wat je moet doen en de docent leert het goed aan en corrigeert je ook, dan ga je eerder met de geleerde oefeningen werken.