Ontstaan van StoelFIT december 2016

StoelFIT is de nieuwe manier van trainen die ik heb ontwikkeld vanuit de vraag van de mensen. Op de foto staat Katrien van Gelderen. Zij belde me in december 2016 op met de vraag of ik geen hele les kon geven met oefeningen op de stoel. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht. "Zitten is het nieuwe roken"daar geef ik workshops over,en ik weet veel over zittend trainen, maar een hele les starten, daar had ik nog niet aan gedacht.

Vanaf dag één is het een succes en ik ontwikkel steeds meer oefeningen op de stoel. Inmiddels werk ik met gewichtjes, dynabands, blokjes, balletjes en stokken en het aantal oefeningen dat je kunt doen is ontelbaar. Dat had ik nooit verwacht en leuk dat ik het vind om deze lessen te geven!  Het is mooi om te zien dat de mensen toch een volwaardige beweegles kunnen volgen waar het hele lichaam bij aan bod komt. Hoe mooi is het om te zien dat ze vooruit gaan en te horen dat ze beter kunnen bewegen en zich zekerder voelen met bewegen en lopen. Wie had dat gedacht? Veel deelnemers doen de oefeningen ook thuis en dat geeft natuurlijk helemaal resultaten.

Verder is het werken met ouderen gewoon leuk en hoe bijzonder is het als iemand die nooit lid is geweest van een club en dan op een leeftijd is dat je denkt:"Dat gaan we niet meer doen", dan juist wél lid wordt. Dat is toch geweldig! Ik hoop mijn StoelFIT te kunnen ontwikkelen tot een volwaardige bewegingsmethode met trainers in het land die deze lessen kunnen geven. Niet een beetje bezighouden, maar lessen verzorgen met bewegen op de stoel die inhoud en kwaliteit hebben. Dát is wat ik voor ogen heb en het zou mijn droom zijn om dat te bereiken.

StoelFIT event op 11 april was een groot succes

Aan het 1e StoelFIT event op 11 april  namen 45 mensen deel. Hoe leuk is het om actief op je stoel te zijn met elkaar en op muziek. Een prachtige middag die we hebben afgesloten met een échte high tea in stijl.

Voor herhaling vatbaar. Of  ik ooit het wereldrecord StoelFIT ga verbeteren met 800 mensen is nog de vraag, maar het begin is er!

Voet druk wisselen

  • Zit recht op de stoel
  • Voeten onder de knieën
  • Armen langs je lichaam of op je bovenbenen leggen
  • Til 1 knie op en duw je andere voet recht in de grond
  • Je schouders gaan naar beneden en je gaat rechtop zitten
  • De beenspieren spannen aan
  • De spieren in je bekken en onderrug spannen aan
  • Blijven ademen
  • 1 been 15 sec omhoog houden en dan wisselen. ieder been 5-10 x doen
  • Goed ter versterking van de spieren in je bekken en om rechtop te zitten.
  • Je hele lichaam reageert op deze oefening positief met een goede houding.