Vitale VOETEN

We staan op onze voeten, we lopen met onze voeten, maar onze voeten staan ook in vebinding met ons gehele lichaam.

Voeten die "vast" zitten gaan een onbalans veroorzaken in je bekken, onderrug, knieën en zelfs in je schouders en nek.

Per dag zitten we vaak lang voor de TV of achter de computer en hebben we veel tijd om tussendoor oefeningen te doen. Heel simpel met je sokken aan, zonder materiaal , maar ook met een foamrol, foambal of klein balletje. Als je dagelijks voetgymnastiek doet zal je merken dat je voeten soepeler worden maar dat je lichaam ook verandert.

Ik vind het geweldig om met voetoefeningen te werken en jullie daar veel over te vertellen.

Voetklachten of afwijkingen ga ik niet op in, want dat is mijn vak niet en weten specialisten veel meer van.

Maar voor VITALE VOETEN en voetoefeningen moet je bij mij zijn!

Pianospelen met de tenen

Voor deze oefening heb ik speciaal mijn tenensokken aangedaan zodat je goed kunt zien wat je moet doen. Je kunt de oefening uiteraard ook met blote voeten doen, het gaat erom dat je tenen vrij kunnen bewegen.

het is belangrijk om te tenen te kunnen bewegen. Daar sta je eigenlijk nooit bij stil hoe belangrijk je tenen zijn.

Vanuit iedere teentop start of eindigt een energiebaan die over de jenen naar je romp of gezicht loopt.De meridiaan van de milt/pancreas en de lever starten allebei op de grote teen aan de rand van de teennagel. de ;ever aan de binnenkant en de milt aan de buitenkant.

Door je grote tenen te bwegen naar boven en naar beneden activeer je de doorstroming in je grote teen en in deze energiebanen. Probeer dat maar eens als je voor de TV zit of op de toilet. als je ermee start zal dat moeilijk zijn. Maar hoevaker je deze oefening doet hoe makkelijker het zal gaan en je meer gevoel en bewustzijn in je grote tenen gaat krijgen.

Dat is belangrijk voor je evenwicht en vitale voeten dragen bij aan een beter evenwicht.

Graag dagelijks oefenen als je op een stoel zit. Iedere keer10 x doen en dat vaak herhalen zal wonderen geven. Duw je grote teen maar eens naar beneden en voel dat je schouders mee naar beneden bewegen.

Ervaar dat als je begint je gehele voet als totaal beweegt. Naarmate je vaker oefent kan je met iedere teen afzonderlijk een oefening doen. 

 

 

  • oefeningen met een foamballetje

    Ik gebruik foamballetjes van de Decathlon voor de voetoefeningen Leg je voorvoet maar op het balletje en houd de hiel op de grond. Veer nu met je voorvoet het balletje in en voel een reactie in je kuiten maar ook in je voeten en houding! Lekker oefenen voor de TV of achter je bureau

  • rekoefeningen voor voet en enkel

    Strek 1 voet op en laat je tenen op de grond staan. Probeer een rechte lijn te maken van de voorkant van je enkelgewricht. je rekt hierdoor je spieren maar stimuleert ook de beweeglijkheid in de enkel en voet

  • specifieke voetoefeningen

    Houd de voeten naast elkaar en doe dat zittend of staand. beweeg de grote tenen zover mogelijk naar elkaar toe. Voel een reactie in je schouders, benen en gehele houding.

Vitale voeten workshop

Doe een keer mee met de vitale voeten workshop en ervaar hoe je voeten voelen na zo'n les.

De workshops zal ik digitaal gaan verzorgen, maar in 2022 ook in ons trainingscentrum in Vorden (in de Achterhoek bij Zutphen).

De data zullen op deze website worden vermeld. U kunt wel aangeven of u op de hoogte gehouden wilt worden door het contactformulier in te vullen. Dat verplicht u tot niets.